Celem Polityki ochrony danych osobowych, zwanej dalej polityką, jest wprowadzenie i utrzymanie wymaganej przez przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. oraz ustawy o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018r. poz.100) właściwej ochrony danych osobowych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
Niniejsza Polityka dotyczy zarówno danych osobowych przetwarzanych w sposób tradycyjny w księgach, aktach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych, jak i w systemach informatycznych. Dotyczy istniejących oraz przetwarzanych w przyszłości zbiorów danych osobowych. Procedury oraz zasady określone w niniejszym dokumencie stosuje się do wszystkich osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych, zarówno zatrudnionych jak i do np. praktykantów, stażystów.
W skład obszaru przetwarzania danych osobowych w Appco wchodzą budynki położone w Warszawie ul. Harfowa 8/1
Określenia użyte w Polityce ochrony danych osobowych oznaczają:
1. ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
1.1
Administrator danych przetwarza dane osobowe :
1.2
W celu realizacji tych zasad administrator danych przetwarza dane legalnie, na podstawie przesłanek opisanych w art.6 RODO. Pobiera dane osobowe adekwatnie do celów przetwarzania i przetwarza je przez określony czas. Wobec osób, które dane przetwarza wypełnia obowiązki informacyjne określone w art. 13 RODO lub 14 RODO oraz wskazuje im przysługujące uprawnienia tj.
Administrator danych zapewnia ochronę danych w przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych w postaci zawierania stosownych umów powierzenia oraz korzystania z usług podmiotów przetwarzających realizujących obowiązki wynikające z RODO. W razie wystąpienia incydentu technicznego lub fizycznego administrator danych zapewnia zdolność do szybkiego przywrócenia dostępności do danych osobowych i dostępu do nich.
1.3
Potwierdzenie spełnienia obowiązków informacyjnych przez administratora danych stanowią klauzule informacyjne (załącznik nr1) przekazywane osobom, których dane są przekazywane. W przypadku pracowników przedstawia im się ową klauzule i zamieszcza w aktach osobowych. W przypadku klientów i kontrahentów przekazywane są im w momencie zawierania umowy.
2. UPRAWNIENIA DO PRZETWARZANIA DANYCH
Administrator danych zapewnia aby dostęp do danych osobowych w Appco
Miały tylko osoby legitymujące się nadanym przez ADO upoważnieniem (załącznik nr 2) Upoważnienia określają do jakich operacji użytkownicy są uprawnieni, tj. tworzenia, usuwania, wglądu, przekazywania danych, w jakich systemach oraz na jaki czas. Administrator danych prowadzi rejestr ewidencji osób upoważnionych (załącznik nr 3)
3. WYKAZ ZABEZPIECZEŃ
Uwzględniając stan wiedzy technicznej oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia
4. REJESTR CZYNNOŚCI PRZETWARZANIA
Administrator danych prowadzi rejestr czynności przeważania, który zawiera :
5. POSTĘPOWANIE Z INCYDENTAMI
Administrator danych ma obowiązek poinformować wszystkich pracowników jak należy postępować z wszystkimi zaistniałymi incydentami naruszenia ochrony danych osobowych wprowadzając procedurę ochrony danych osobowych. Procedura ma na celu wypełnienie obowiązku wynikającego a art. 33 RODO. Procedura ma określać sposób definiowania incydentów zagrażających bezpieczeństwu danych osobowych oraz sposób reagowania na nie, i naprawiania ich.
Każda osoba upoważniona do przetwarzania danych osobowych ma obowiązek poinformowania o możliwości wystąpienia incydentu lub o jego wystąpieniu. Taką informację powinno się przekazać swojemu przełożonemu a on zgłasza to do administratora lub inspektora danych osobowych.
Powiadomienia wymagają:
Wszystkie wystąpienia incydentów należy zgłaszać do administratora systemów informatycznych. Ponadto wszystkie te zdarzenia należy udokumentować – jego skutki, działania naprawcze i zaradcze. W przypadku gdy incydent skutkuje naruszeniem praw lub wolności osób fizycznych, administrator danych zgłasza je w ciągu 72 godzin Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz gdy istnieje taki wymóg, powiadamia o tym fakcie osoby, których incydent dotyczył.
"w przypadku naruszenia - postępowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa"
6. REGULAMIN OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH I SZKOLENIE WEWNĘTRZNE
Administrator danych wprowadza w Appcoul. Harfowa 8/1 02-389 Warszawa Regulamin ochrony danych osobowych w celu zapewnienia osobom przetwarzającym dane osobowe pełny zakres wiedzy na temat zasad przetwarzania danych osobowych w spółce. Osoby, które zapoznały się z regulaminem zobowiązane są z potwierdzeniem tego faktu w oświadczeniu o zapoznaniu się z regulaminem i zobowiązaniu się do stosowania jego zasad. (załącznik nr 4). Każda osoba przed zatrudnieniem powinna być zapoznana z regulaminem. Administrator danych powinien zapewnić przeszkolenie pracowników w zakresie stosowania ochrony danych osobowych, a obecność powinna być potwierdzona pisemnie na sporządzonej licie obecności.
7. ZADANIA ADMINISTRATORA SYSTEMU INFORMATYCZNEGO
Administrator systemu informatycznego realizuje zadania w zakresie zarządzania i bieżącego nadzoru nad systemem informatycznym administratora danych. W związku z tym :
8. UMOWY POWIERZENIA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
W przypadku zlecenia przetwarzania danych osobowych podmiotom zewnętrznym administrator danych zobowiązany jest zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych. I w spółce powinien być prowadzony rejestr takich umów.
9. CZYNNOŚCI KONTROLNE
Nadzór i kontrolę nad ochroną danych osobowych sprawuje administrator danych.
Z czynności kontrolnych sporządza się protokół, w którym przedstawia się dokładny opis zakresu kontroli i przeprowadzonych czynności. Protokół podpisują osoby dokonujące sprawdzenia i kontroli.